تور دبی
ویزای تایوان
خدمات VFS در هروی سنتر
باربری تهران
در برقی اتوماتیک و کرکره
نمایندگی تفال در تهران
خرید اتو بخار تفال
زودپز تفال
خرید توتون توتون
تشک طبی
اسلام
اسلام
نوشته شده در تاريخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ توسط مرتضي | نظرات (0)

نماز ميت
نماز ميت، ركوع، سجود، تشهد و سلام ندارد و براي خواندن آن نيازي به وضو، غسل، تيمم يا پاكي بدن نيست هرچند رعايت شرايط ساير نماز‌هاي واجب بهتر است. نماز ميت را مي‌توان به جماعت خواند، هرچند خود مأمومين لازم است تكبير‌ها و دعا‌ها را بخوانند.
 
نماز ميت، واجب كفايي است. پس از اينكه فردي از مسلمانان از دنيا رفت بر ساير پيروان اين دين واجب است كه متوفا را غسل داده، پس از كفن كردن بر او نماز ميت بخوانند و او را دفن كنند. اگر فردي اقدام به اين كار‌ها كرد، وجوب از بقيه افراد ساقط مي‌شود.
 
احكام نماز ميت
* واجب است بر هر ميّت مسلمان و بالغ نماز بخوانند و بر بچّه نابالغ اگر كمتر از شش سال نداشته باشد نيز احتياط واجب آن است كه نماز بخوانند.
 
* نماز ميت بايد بعد از غسل و حنوط و كفن كردن خوانده شود و اگر پيش از اين ها، يا در بين اين‌ها بخوانند باطل است، هرچند از روي فراموشي يا ندانستن مسأله باشد.
 
* در نماز ميت، وضو و غسل يا تيمّم و پاك بودن بدن و لباس شرط نيست؛ ولي احتياط مستحب آن است كه تمام اموري را كه در نماز‌هاي ديگر لازم است رعايت كنند.
 
* واجب است نماز ميّت را رو به قبله بخوانند و نيز احتياط واجب آن است كه ميّت را مقابل نمازگزار به پشت بخوابانند بطوري كه سر او به طرف راست نمازگزار و پاي او به طرف چپ نمازگزار باشد.
 
* مكان نمازگزار بايد از جاي ميت پست‌تر و بلندتر نباشد، ولي مختصر پستي و بلندي اشكال ندارد، همچنين نمازگزار نبايد از ميّت دور بايستد، ولي كساني كه به جماعت مي‌خوانند اگر دور باشند و به صف اتّصال داشته باشند اشكالي ندارد.
 
* نمازگزار بايد در مقابل ميّت بايستد و پرده و ديواري حائل نباشد، ولي گذاردن ميّت در تابوت و مانند آن، اشكال ندارد.
 
* نماز ميت را بايد ايستاده و با قصد قربت بخواند و در موقع نيّت، ميّت را معيّن كند مثلاً نيّت كند «نماز مي‌خوانم بر اين ميّت قربة الي اللّه» و اگر كسي نباشد كه بتواند نماز ميّت را ايستاده بخواند بايد نشسته بر او نماز خواند.
 
* هرگاه ميّت وصيّت كرده شخص معيّني بر او نماز بخواند، عمل به وصيّت او واجب است و لازم نيست از ولي اجازه بگيرد، هرچند احتياط مستحب آن است كه اجازه بگيرد.
 
* مكروه است بر ميّت چند مرتبه نماز بخوانند، بلكه اگر يك نفر چند مرتبه بخواند محلّ اشكال است، ولي اگر ميّت اهل علم و فضل و تقوا باشد مكروه نيست.
 
* هرگاه ميّت را عمداً يا از روي فراموشي يا به جهت عذري بدون نماز دفن كنند، يا بعد از دفن معلوم شود نمازي كه بر او خوانده شده باطل بوده است، واجب است با همان ترتيب به قبرش نماز بخوانند.
 
طريقه خواندن نماز ميت
 
* نماز ميت پنج تكبير دارد و اگر نمازگزار پنج تكبير به اين ترتيب بگويد كافي است:
بعد از نيت و گفتن تكبير اول بگويد:
أشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ وَأنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله
بعد از تكبير دوم بگويد:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد
و بعد از تكبير سوم بگويد:
اَلّلهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ
و بعد از تكبير چهارم، اگر ميت مرد است بگويد:
اَلّلهُمَّ اغْفِرْ لِهذا الْمَيِّتِ
و اگر زن است بگويد:
اَلّلهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ الْمَيِّتِ
و بعد تكبير پنجم را بگويد و بهتر است بعد از تكبير اول بگويد:
أشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشْيراً وَنَذِيراً بَيْنَ يَدَي السَّاعَةِ
و بعد از تكبير دوم بگويد:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَبَارِكْ عَلي مُحَمَّد وَآلَ مُحَمَّد وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد كَأفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَبَارَكْتَ وَتَرَحَّمْتَ عَلي إبْرَاهِيمَ وآلِ إِبْرَاهِيم إنَّك حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَصَلِّ عَلي جَمِيعِ الأَنْبِيَاءِ والْمُرْسليِنَ وَالشُّهَداءِ وَالصِّدّيقِينَ وَجَمِيعِ عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِين؛ و بعد از تكبير سوم بگويد:
اَلّلهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الأَْحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَْمْوَاتِ تَابِع بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ بِالْخَيْرَاتِ إِنَّكَ مُجِيبُ الدَّعَوَاتِ إِنَّكَ عَلي كُلَّ شَيْء قَدِير؛ و بعد از تكبير چهارم اگر ميت مرد است، بگويد:

 

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ توسط مرتضي | نظرات (0)

... ما تشنه ي تو هستيم. ما كشته ي تو هستيم. "مرده ي اوييم و بدو زنده ايم" نظامي خيلي قشنگ گفته كه :
"ما كه نظر بر سخن افكنده اييم                    مرده ي اوييم و بدو زنده ايم "
آدم وقتي مرده ي كسي ميشه، زنده ي اونم هست. مي تونيم بگيم : من كشته ي تو هستم، من مرده ي تو هستم، من زنده تو هستم. چرا ؟ براي اينكه اين كشتگيه كه منو زنده مي كنه.
"اقتلوني اقتلوني يا ثقات                    ان في القتلي حياه في الحياة"
منو بكشيد! اين هواهاي نفساني ماست كه مارو كشته!
"زنده كدام است بر هوشيار                     آن كه بميرد به سر كوي يار"
شما زنده تر از امام حسين (ع) در عالم سراغ داريد؟ زنده مگه كيه ؟ اونيه كه صاحب اثره. كي مي تونيه اين همه خيرات و بركات داشته باشه، در زير خاك خفته باشه؟ خفته نيست! زندست! زندست كه اين قدراثر داره؛ زندست كه اين قدر همه رو دور هم جمع ميكنه. اشك شوق بباريد. ما كه به خاطر او گريه نمي كنيم. ما كه به احوالات او گريه نمي كنيم كه. او در منتهي درجه اي از سعاتي است كه اونجا فرشتگان غبطه مي خورند به حال او. رشك بهشت برينه. حالا من بشينم بگم كه اي واي مثلا من غصه امام حسين(ع) رو بخورم؟! امام حسين (ع) غصه همه ي ماها رو خورده.
خواستم بگم "السلام عليك يا اباء عبدالله" ، ديدم كه او داره به ما سلام مي كنه! ما كجا مي تونيم؟ ما از عالم سلام نيستيم. ما اصلا رسيديم به اون سلام؟ كه:
"هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ"
سلام نام خداست. من چه سلامي بتونم بكنم؟ سلام او رو من مي تونم برسونم. امام حسين (ع) مي تونه به ما سلام بكنه. چرا ؟براي اينكه او سلامتي آورد براي ما. او تصلي داد. او داره ميگه كه غصه نخوريد. غصه نخوريد كه عشق هست. غصه نخوريد كه يك چنين عالمي است كه ببينيد ، بياموزيد كه چنان عالمي است كه ما بخاطرش رقص كنان زير شمشير مي ريم. ببينيد چه خبره اون عالم. ببنيد چشمشون به چه مقامي افتاد كه:
"زير شمشير غمش رقص كنان بايد رفت                    كان كه شد كشته او نيك سرانجام افتاد"
چرا اينقدر مشتاق بودند؟ چرا اينقد شاعق بودند؟ به ما درس دادن كه تو اين بدن نيستي. نترس از اين مرگ!
اين مرگ در حقيقت خروج تو از زندان اين عالمه. فكر نكن تو اين دست و پا هستي. صد هزار دست و پاي ديگه هست در عالم بهت ميدن. فكر نكن تو عمري داري. دو مرتبه صد هزار جواني و صد هزار عمر تازه بهت ميدن.
اينو امام حسين(ع) داره ميگه: بياموز از من. ببين اين عمل من نشانه اين است كه تو مي توني ايمان بياري به حقيقت عشق.اگر كه همه دروغ گفتند من راست ميگم. اگر همه گفتند و نكردند؛ من يك نفر مي كنم. تا بدوني كه راسته. تا بدوني كه درسته.
بنابراين سلام اوست كه بر ماست. و تسليت اوست كه بر ماست. او دل عزادار مارو كه ما عزاي حسين(ع) داريم؛ معنيش اين نيست كه داريم براي اون عزاداري مي كنيم.يعني ما عزاي رسيدن به اونو داريم.
ميگن فلان كس عزاي يه باغ داره! يعني دلش باغ مي خواد. عزا كه به معني داغ كه نيست كه به جيگر ما بذارن. اين مراسم عاشورا و مراسم ايام محرم همه نشانه عشق و اميده. ما مي رقصيم وسط خيابون از عشق او، از شوق او، گريه مي كنيم نه براي اينكه مثلا اون آب دادن يا ندادن! اون غرق در آب بود.
"غرق عشقي‌ام كه غرقست اندرين                    عشقهاي اولين و آخرين"
بلكه او در حقيقت، دست مارو گرفته كه تو اگر در اين عالم غصه داري، ناراحتي داري، مي ترسي، بيا در حضور من تا من بهت بگم كه هيچ غصه اي نبايد بخوري! بنابرين گريه ي ما گريه ي شوقه كه :
"تو كجايي تا شوم من چاكرت                    چارقت دوزم كنم شانه سرت"
من دلم مي خواد مثل تو باشم. يه گوشه ابروي تو رو مي تونم بهش برسم لااقل. و مي تونيم ما هممون درس بگيريم.

 

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ ۵ اسفند ۱۳۹۷ توسط مرتضي | نظرات (0)

باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنا به گفته مراجع، هنگامي كه نماز جماعت برپا است، شايسته نيست كه مؤمني در كنار نماز جماعت، نماز خود را به صورت فردي بخواند به طوري كه به نماز جماعت بي احترامي شود.
 
سؤال: بعضي از اشخاص هنگام برپايي نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادي مي كنند، اين كار چه حكمي دارد؟
 
حضرت آيت الله خامنه‌اي
 
اين عمل اگر تضعيف نماز جماعت و اهانت و بي‌احترامي به امام جماعتي كه مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جايز نيست.
 
حضرت آيت الله بهجت
 
نمازش صحيح است، اگر هتك احترام جماعت يا امام آن نباشد.
 
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
 
در صورتي كه توهين با امام جماعت يا هتك نماز جماعت محسوب شود، حرام است و مي تواند قبل يا بعد بخواند.
 
حضرت آيت الله سيستاني
 
اگر مستلزم هتك امام باشد و او مستحق هتك نباشد حرام است، ولي نماز صحيح است.
 
 حضرت آيت الله فاضل لنكراني
 
اگر هتك حرمت جماعت محسوب شود، حرام است؛ و نيز چنانچه ملازم با تفسيق عملي امام جماعت باشد.
 
 
 
حضرت  آيت الله صافي گلپايگاني
 
 اين مسئله به دو صورت قابل وقوع است: گاه كسي كه نماز را فرادي مي‌خواند، شخص غريب است كه امام جماعت را نمي‌شناسد در اين صورت فرادي خواندن او تفسيق امام جماعت شمرده نمي‌شود بلكه ظاهر امر، نشناختن و عدم معرفت به حال او (امام جماعت) است، پس اگر فرادا بخواند اشكال ندارد. اما  اگر كسي باشد كه امام جماعت را مي شناسد مثل اينكه اهل آن محل است در اين صورت مداومت او بر فرادا خواندن نماز، تفسيق (فاسق دانستن) عملي او (امام جماعت) است و جايز نيست و نماز فرادي هم اشكال دارد.

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد 



ادامه مطلب...
[ ۱ ]