سرّ فصول اذان خوب بحث ما پيرامون سر اذان و اقامه بود. در جلسات قبل معناي كلمه اذان رو خدمت شما عرض كرديم. حالا به ياري خداي عزوجل ديگه بريم سراغ سرّ فصول اذان.
فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. اولاً قبل از شروع راجع به سرّ خود اذان، يه مطلب رو خدمت شما عرض بكنم و اون اينكه اذان و اقامه هردو مُنَزَّل مِن عِندِالله اند. يعني اينها مستقيماً از ناحيۀ خداي عزوجل نازل شده است. و به تعبير آيۀ قرآن: "إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ". هر چيزي در نزد ما خزينۀ اون هست. و ما با يك قدر و اندازۀ معين اون رو نازل ميكنيم. پس اذان، مُنَزَّل مِن عِندِالله است.
نزول اذان - ياد دادن اذان به بلال
نزول اذان - ياد دادن اذان به بلالنزول اذان - ياد دادن اذان به بلالحالا روايت رو بشنويد. اين روايت رو منصور بن حازم عن ابيعبدالله عليهالسلام ازامام صادق(ع) نقل ميكند. ميگويد: " لمّا هبط جبرئيل بالاذان على رسول اللّه - صليالله عليه و آله و سلم- و كان رأسه في حجر علي- عليهالسلام". ميگه درحاليكه رسول اكرم سرشان رو بر دامن اميرالمؤمنين گذاشته بودند؛ " فاذَّنَ جبريل (ع)" جبريل (ع) اذان گفت: " فلمّا انتبه رسول اللّه - صليالله عليه و آله و سلم - قال (رسولالله): علي سمعت؟ ". بعد وقتيكه تمام شد رسول اكرم به اميرالمؤمنين فرمودند: يا علي، شنيدي؟ حضرت فرمودند: نعم يا رسولالله، بله منم شنيدم.بعد حضرت فرمودند: حفظتَ اين فصول رو حفظ كردي ؟ قال: نعم، حضرت فرمود: بلي.پيامبر فرموند: ادع لي بلالًا، فدعا علي- عليهالسلام - بلالًا فعلّمه. پس برو بلال رو صدا بزن و اين فصول رو ياد او بده. و اون اذان بگويد. پس اين فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است.
پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟ پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟گاهي سؤالي مطرح ميشود كه خود رسول اكرم اذان ميگفتند؛ چه جور ميگفتند؟ داريم حضرت عيناً همين فصول، و وقتي به نام خودشان ميرسيد گاهي همان " أشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّه" رو به همين شكل و گاهي به "أشهَدُ أَنَيّ رَسُول اللَّه" هم اذان ميگفتند.چون مُنَزَّل من عندالله است؛ خود پيامبر مامور به اين اذان و شهادت ميشن و عيناً شهادت ميدن. پس اين يه مطلبي بود كه اول انسان بايد توجه بكند كه اين اذان، مُنَزَّل است.
اهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نماز اهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نمازاهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نمازخود خداي عزوجل دستور داده است كه مواقع نماز كه فراميرسد درواقع با اين الفاظ اذان گفته بشود و همچنين وقت ورود به نماز. و بر همين اساس روايات متعددي است. مثلاً در روايت داريم (برخي از اون هارو عرض ميكنم) كه فرمودند: وقتي كسي اذان ميگويد كانّه، مُلك و ملكوت با او همراهي ميكنند و اذان ميگويند. و همينجا اين دستور هم به ما دادهشده كه فرمودند: من صلي باذان و اقامة"، يعني كسي كه در وقت نمازش اذان و اقامه بگويد، فرمودند: "صلي خلفه صفان من الملائكة" دو صف از ملائكه ميان به اون اقتدا ميكنند. كانّه او ميشود امام الملائكه. در اين زمينه روايات متعددي است كه ديگه نميخواهيم زياد در اين بخش معطل بشيم.
ادامه مطلب اسرار اذان و اقامه استاد سعادتفر قسمت سوم
سرّ فصول اذان خوب بحث ما پيرامون سر اذان و اقامه بود. در جلسات قبل معناي كلمه اذان رو خدمت شما عرض كرديم. حالا به ياري خداي عزوجل ديگه بريم سراغ سرّ فصول اذان.
فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است. اولاً قبل از شروع راجع به سرّ خود اذان، يه مطلب رو خدمت شما عرض بكنم و اون اينكه اذان و اقامه هردو مُنَزَّل مِن عِندِالله اند. يعني اينها مستقيماً از ناحيۀ خداي عزوجل نازل شده است. و به تعبير آيۀ قرآن: "إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ". هر چيزي در نزد ما خزينۀ اون هست. و ما با يك قدر و اندازۀ معين اون رو نازل ميكنيم. پس اذان، مُنَزَّل مِن عِندِالله است.
نزول اذان - ياد دادن اذان به بلال
نزول اذان - ياد دادن اذان به بلالنزول اذان - ياد دادن اذان به بلالحالا روايت رو بشنويد. اين روايت رو منصور بن حازم عن ابيعبدالله عليهالسلام ازامام صادق(ع) نقل ميكند. ميگويد: " لمّا هبط جبرئيل بالاذان على رسول اللّه - صليالله عليه و آله و سلم- و كان رأسه في حجر علي- عليهالسلام". ميگه درحاليكه رسول اكرم سرشان رو بر دامن اميرالمؤمنين گذاشته بودند؛ " فاذَّنَ جبريل (ع)" جبريل (ع) اذان گفت: " فلمّا انتبه رسول اللّه - صليالله عليه و آله و سلم - قال (رسولالله): علي سمعت؟ ". بعد وقتيكه تمام شد رسول اكرم به اميرالمؤمنين فرمودند: يا علي، شنيدي؟ حضرت فرمودند: نعم يا رسولالله، بله منم شنيدم.بعد حضرت فرمودند: حفظتَ اين فصول رو حفظ كردي ؟ قال: نعم، حضرت فرمود: بلي.پيامبر فرموند: ادع لي بلالًا، فدعا علي- عليهالسلام - بلالًا فعلّمه. پس برو بلال رو صدا بزن و اين فصول رو ياد او بده. و اون اذان بگويد. پس اين فصول اذان از نزد خداي عزوجل نازل شده است.
پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟ پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟پيامبر(ص) خودشان چگونه اذان ميگفتند؟گاهي سؤالي مطرح ميشود كه خود رسول اكرم اذان ميگفتند؛ چه جور ميگفتند؟ داريم حضرت عيناً همين فصول، و وقتي به نام خودشان ميرسيد گاهي همان " أشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّه" رو به همين شكل و گاهي به "أشهَدُ أَنَيّ رَسُول اللَّه" هم اذان ميگفتند.چون مُنَزَّل من عندالله است؛ خود پيامبر مامور به اين اذان و شهادت ميشن و عيناً شهادت ميدن. پس اين يه مطلبي بود كه اول انسان بايد توجه بكند كه اين اذان، مُنَزَّل است.
اهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نماز اهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نمازاهميت اذان و اقامه گفتن در ابتداي نمازخود خداي عزوجل دستور داده است كه مواقع نماز كه فراميرسد درواقع با اين الفاظ اذان گفته بشود و همچنين وقت ورود به نماز. و بر همين اساس روايات متعددي است. مثلاً در روايت داريم (برخي از اون هارو عرض ميكنم) كه فرمودند: وقتي كسي اذان ميگويد كانّه، مُلك و ملكوت با او همراهي ميكنند و اذان ميگويند. و همينجا اين دستور هم به ما دادهشده كه فرمودند: من صلي باذان و اقامة"، يعني كسي كه در وقت نمازش اذان و اقامه بگويد، فرمودند: "صلي خلفه صفان من الملائكة" دو صف از ملائكه ميان به اون اقتدا ميكنند. كانّه او ميشود امام الملائكه. در اين زمينه روايات متعددي است كه ديگه نميخواهيم زياد در اين بخش معطل بشيم.