با بررسي دقيق ادلهاي كه در مورد اذان نزد اهلسنت است، به اين نتيجه ميرسيم كه دست تحريف و جعل در اين شعار مهم مسلمين رخ داده كه درپي غصب خلافت با كاري پيوسته و حمايتهاي گسترده روي داده است.
فقرات اذان از نظر اهلسنتاذان در نزد اهل سنت نزد پيروان مكاتب فقهي اهلسنت اختلافي است. حنفيه و شافعيه و حنبليه معتقدند كه فقرات اذان به اين صورت است:
اللّه أكبر اللّه أكبر
اللّه أكبر اللّه أكبر
أشهد أن لا إله إلّا اللّه
أشهد أن لا إله إلّا اللّه
أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه
أشهد أنّ محمّدا رسولاللّه
حيّ على الصّلاة
حيّ على الصّلاة
حيّ على الفلاح
حيّ على الفلاح
اللّه أكبر
اللّه أكبر
لا إله إلّا اللّه
اما مالكيه تكبير اذان را دو بار ميدانند نه چهار بار. همچنين اهلسنت در اذان نماز صبح بعد از حي علي الفلاح دو مرتبه الصلاه خير من النوم ميگويند. همچنين حنابله اذان را واجب كفائي دانسته ولي ديگر فرق اذان را مستحب موكد ميدانند.[1]
تشريع اذاناهل سنت نيز براي تشريع اصل اذان از آيات و روايات و اجماع استفاده ميكنند.[2]كه اختلاف آنها با تشيع در برخي رواياتي است كه در سبب تشريع اذان گفتهاند كه مردم مدينه براي آگاه شدن از وقت نماز مشكل داشتند و پيامبر(ص) با ايشان به مشورت پرداخت. پيشنهاد ناقوس و بوق و دف و روشن كردن آتش و نصب كردن پرچم به پيامبر(ص) داده شد كه علامت نصاري و يهود و روميان و مجوسيان بود ولي پيامبر(ص) انها را قبول نكرد و در حالي كه پيامبر(ص) با مشورت به نتيجهاي نرسيده بودند، عبدالله بن زيد در روياء و يا بين خواب و بيداري فرشتهاي را ديد كه به او اذان و اقامه را ياد داد. سپس او اين جريان را به پيامبر(ص) بازگو كرد و ايشان دستور دادند تا بلال آن را فرابگيرد و براي اعلام وقت نماز بگويد.[3]
با اين حال اين همان حديثي است كه در سيره حلبيه از كتب اهلسنت توسط محمد بن حنفيه(ره) و كتاب المستدرك علي الصحيحين به نقل از امام حسن مجتبي(ع) تكذيب شده است.[4] امام حسن(ع) فرمودند: اذان برتر از اين حرفهاست. جبرئيل در آسمان اذان را دو مرتبه و اقامه را يك مرتبه ميگفت و پيامبر(ص) ميآموخت.[5] متقي هندي در كنز العمال از زيد بن علي(ع) از پدرانش(ع) از اميرالمومنين علي(ع) نقل ميكند كه فرمودند: به رسول خدا(ص) در شب معراج اذان آموخته شد و نماز براو واجب گشت.[6]
در روايتي متناقض با ديگر روايات در منابع اهلسنت، بعد از بحث مسلمانان درباره حل مشكل، عمر بن خطاب اذان و اقامه را پيشنهاد ميكند و پيامبر(ص) به بلال دستور ميدهد تا آن را در اوقات نماز بگويد.[7] در روايتي ديگر اين خواب را هم عبدالله بن زيد ديده و هم عمربن خطاب!![8]
جعل و دستبرد در اذانفقره الصلاه خير من النوم در اذان صبح توسط عمر جعل شد و فقره حي علي خير العمل از اذان حذف شدهاست. علتهاي مختلفي براي اين مطلب ذكر شده، از جمله اينكه عمر فكر كرد كه اگر اين فقره در اذان باشد مردم به جهاد نخواهند رفت و موجب تضعيف لشگر اسلام ميشود به همين دليل روزي عمر آن را منع كرد[9]و گفت: اي مردم! سه چيز در زمان پيامبر(ص) بود كه من از آن نهي كرده و حرام ميكنم و بخاطر آن شكنجه ميكنم و آن سه عبارتند از متعه زنان، حج تمتع، حي علي خير العمل.[10]در حالي كه حلبي و ...نقل ميكند كه عبدالله بن عمر و امام زين العابدين(ع) و بسياري از صحابه و تابعين حي علي خير العمل ميگفتند.[11] در مورد اضافه كردن الصلاه خير من النوم نيز گفته شده كه موذن براي اذان صبح نزد عمر آمد اما عمر خواب بود. موذن او را بيدار كرد و گفت: الصلاه خير من النوم. عمر نيز دستور داد تا آن را در اذان صبح قرار دهد.
براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد
با بررسي دقيق ادلهاي كه در مورد اذان نزد اهلسنت است، به اين نتيجه ميرسيم كه دست تحريف و جعل در اين شعار مهم مسلمين رخ داده كه درپي غصب خلافت با كاري پيوسته و حمايتهاي گسترده روي داده است.
فقرات اذان از نظر اهلسنتاذان در نزد اهل سنت نزد پيروان مكاتب فقهي اهلسنت اختلافي است. حنفيه و شافعيه و حنبليه معتقدند كه فقرات اذان به اين صورت است:
اللّه أكبر اللّه أكبر
اللّه أكبر اللّه أكبر
أشهد أن لا إله إلّا اللّه
أشهد أن لا إله إلّا اللّه
أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه
أشهد أنّ محمّدا رسولاللّه
حيّ على الصّلاة
حيّ على الصّلاة
حيّ على الفلاح
حيّ على الفلاح
اللّه أكبر
اللّه أكبر
لا إله إلّا اللّه
اما مالكيه تكبير اذان را دو بار ميدانند نه چهار بار. همچنين اهلسنت در اذان نماز صبح بعد از حي علي الفلاح دو مرتبه الصلاه خير من النوم ميگويند. همچنين حنابله اذان را واجب كفائي دانسته ولي ديگر فرق اذان را مستحب موكد ميدانند.[1]
تشريع اذاناهل سنت نيز براي تشريع اصل اذان از آيات و روايات و اجماع استفاده ميكنند.[2]كه اختلاف آنها با تشيع در برخي رواياتي است كه در سبب تشريع اذان گفتهاند كه مردم مدينه براي آگاه شدن از وقت نماز مشكل داشتند و پيامبر(ص) با ايشان به مشورت پرداخت. پيشنهاد ناقوس و بوق و دف و روشن كردن آتش و نصب كردن پرچم به پيامبر(ص) داده شد كه علامت نصاري و يهود و روميان و مجوسيان بود ولي پيامبر(ص) انها را قبول نكرد و در حالي كه پيامبر(ص) با مشورت به نتيجهاي نرسيده بودند، عبدالله بن زيد در روياء و يا بين خواب و بيداري فرشتهاي را ديد كه به او اذان و اقامه را ياد داد. سپس او اين جريان را به پيامبر(ص) بازگو كرد و ايشان دستور دادند تا بلال آن را فرابگيرد و براي اعلام وقت نماز بگويد.[3]
با اين حال اين همان حديثي است كه در سيره حلبيه از كتب اهلسنت توسط محمد بن حنفيه(ره) و كتاب المستدرك علي الصحيحين به نقل از امام حسن مجتبي(ع) تكذيب شده است.[4] امام حسن(ع) فرمودند: اذان برتر از اين حرفهاست. جبرئيل در آسمان اذان را دو مرتبه و اقامه را يك مرتبه ميگفت و پيامبر(ص) ميآموخت.[5] متقي هندي در كنز العمال از زيد بن علي(ع) از پدرانش(ع) از اميرالمومنين علي(ع) نقل ميكند كه فرمودند: به رسول خدا(ص) در شب معراج اذان آموخته شد و نماز براو واجب گشت.[6]
در روايتي متناقض با ديگر روايات در منابع اهلسنت، بعد از بحث مسلمانان درباره حل مشكل، عمر بن خطاب اذان و اقامه را پيشنهاد ميكند و پيامبر(ص) به بلال دستور ميدهد تا آن را در اوقات نماز بگويد.[7] در روايتي ديگر اين خواب را هم عبدالله بن زيد ديده و هم عمربن خطاب!![8]
جعل و دستبرد در اذانفقره الصلاه خير من النوم در اذان صبح توسط عمر جعل شد و فقره حي علي خير العمل از اذان حذف شدهاست. علتهاي مختلفي براي اين مطلب ذكر شده، از جمله اينكه عمر فكر كرد كه اگر اين فقره در اذان باشد مردم به جهاد نخواهند رفت و موجب تضعيف لشگر اسلام ميشود به همين دليل روزي عمر آن را منع كرد[9]و گفت: اي مردم! سه چيز در زمان پيامبر(ص) بود كه من از آن نهي كرده و حرام ميكنم و بخاطر آن شكنجه ميكنم و آن سه عبارتند از متعه زنان، حج تمتع، حي علي خير العمل.[10]در حالي كه حلبي و ...نقل ميكند كه عبدالله بن عمر و امام زين العابدين(ع) و بسياري از صحابه و تابعين حي علي خير العمل ميگفتند.[11] در مورد اضافه كردن الصلاه خير من النوم نيز گفته شده كه موذن براي اذان صبح نزد عمر آمد اما عمر خواب بود. موذن او را بيدار كرد و گفت: الصلاه خير من النوم. عمر نيز دستور داد تا آن را در اذان صبح قرار دهد.